Ajarkan aku soal ikhlas ?

By Ainum Lathifah - July 12, 2012


Di suatu hari, saat hujan mula ketawa berdekah-dekah, dua makhluk berakal berlari mendapatkan pondok usang, yang kebetulan ada di tepi jalan.


a :
katanya kau cinta sama hujan.
tapi kau bohong. iya kan?

b :
kenapa kau berkata seperti itu ?
aku kira itu satu tuduhan yang tidak berasas.

a :
kau pendusta ! 
kalau benar kau cinta hujan, kenapa saat hujan turun, kau malah ambil payung.
kau lekas-lekas berteduh dari dia. kau sepertinya tidak mahu sedikit pun disentuh sama dia.
mana bukti cinta yang sering kau sebutkan ?

b :
- diam -

a :
benar kan ?

b :
kau tahu,
ada banyak hal yang lebih dari apa yang mata kita lihat.

a :
maksudmu ?

b : 
iya, aku cinta sama hujan.
kecintaan-ku pada hujan sama seperti kecintaan-ku pada puisi.
kamu tahu itu bukan ?

a :
lalu ?

b : 
aku mahu tanya,
menurut-mu, cinta itu seperti apa ?

a :
menurut aku? 
ya, menurut aku cinta itu adalah kebersamaan.
cinta itu adalah apabila dua menjadi satu.

b :
- senyum -

a :
usah senyum seperti itu. 
jelaskan sahaja apa yang kau sedang cuba untuk sampaikan.

b :
aku kira kita punya definisi yang beda.
tentang cinta yang menurut aku adalah satu keterikatan.
kukuh diikat antara dua kerangka.

a :
- diam mendengar penuh tekun -

b :
ada waktunya kita tidak bisa berdepan dengan dia,
biar sebesar manapun cinta yang ada.

a :
alasannya ?

b :
- angkat bahu -
mungkin di saat hati sedang sakit, kerana melukai atau dilukai. mungkin.
akan sampai saatnya aku merasa tidak sanggup untuk berhadapan terus dengan dia.
dan aku terpaksa menunduk. ditekan sakit yang ditambah dengan malu.

- jeda -
b :
eh, mungkin juga kau benar.
aku yang sebenarnya tidak setia.
aku yang sebenarnya cakap tidak serupa bikin.
aku yang sebenarnya belum ikhlas dalam mencintai.


a :
ah, kau sangat susah dimengerti !
aku hampir saja mahu terima buah bicara-mu.
dan sekarang kau malah kata aku benar ?
bicara-mu berbelit-belit. kau manusia kompleks !

b :
- ketawa -
kadang ada hal yang mulut ini tidak bisa cerita.
kau mahu,
ajarkan aku tentang ikhlas?

a :
hujan sudah berhenti.

b :
- senyum lagi sambil memandang langit -




 __________
aku tidak pasti kamu yang membaca dapat memahami. kerana ini kerja ikut hati. yang kadang aku juga susah untuk mengerti.

#antara dua kerangka = hati

  • Share:

You Might Also Like

6 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”