Surga Yang Tak Dirindukan

By Ainum Lathifah - December 31, 2015


ehem. hari tu aku dah buat review (review-lah sangat) tentang Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. insyaAllah sekarang nak cerita pasal Surga Yang Tak Dirindukan karya Asma Nadia. tapi aku cuma cerita berdasarkan filem sebab bukunya aku belum baca. dan setakat apa yang aku pernah kenal, ini adalah karya terbaik oleh Asma Nadia. serius.

okay, sebelum tu play lagu Surga Yang Tak Dirindukan - Kris Dayanti. ambil mood la sikit. halaahhh banyak tanyalah. 




Segenap rasaku, jiwaku
hanya untuk engkau
kita pun berakad, mengurai
ikrar saling setia

perkenalan singkat antara arini dan prasetya membuahkan rasa cinta (ayat klise novel ahaks). serius memang singkatlah bagi aku, yelah nak panjang-panjang nanti jadi drama pulak. 

- mas, mau jadi imam kan?
+ eh, secepat itu?
- solat memang harus disegerakan mas.
+ astaghfirullah. belum solat? ya, mau.

amboi pickup line dia ha. rasa nak pang. then, ayah arini tanyalah arini sama ada serius atau tak dengan prasetya.

- kamu yakin dia bisa menjadi imam yang baik buat kamu?
+ siapa sih yang bisa menjamin orang itu baik atau ngak pak, kalau bukan kita yang mempercayainya.
- dan kamu percaya sama dia?
+ atas ridha bapak.

makanya menikahlah arini dan prasetya. dan pada waktu inilah syurga mereka mula dibina.

- terima kasih arini. sudah percaya sama aku. tidak ada yang bisa aku berikan untuk membahagiakanmu kecuali diriku sendiri.
+ buat aku kebahagiaan tidak diberikan, mas. tapi bersama-sama kita ciptakan bila saling percaya. di situlah surga kita, mas.
- insyaAllah, aku akan menjaganya bersamamu.
+ ameen.



rumahtangga mereka makin bahagia setelah dikurniakan seorang puteri yang bernama Nadia. (aku rasa aku dah masuk mood ayat novel, duh) tapi nak buat macam mana, we can never predict the future. yang ada hari ni belum tentu ada esok.


dan kini ada dia
mungkin Tuhan menguji aku
namun bagaimana bila ikhlas
tak hadir di hatiku


takdir mempertemukan prasetya dengan meirose, seorang non-muslim yang kecelakaan mobil (amboi) sebab memang dia sengaja nak bunuh diri ha. dipendekkan cerita, meirose tu from broken family. dan hari dia nak kahwin, lelaki yang patut jadi groom tak datang and she's pregnant masa tu. so, dia nak bunuh diri. okay pendekkan lagi cerita, selamatlah baby lelaki dilahirkan masa tu dan prasetya namakan dia akbar muhammad (sebab nurse ingat dia suami atau sebab perempuan tu tak ada waris atau sebab dia yang bawa meirose ke hospital). 

meirose cuba bunuh diri kali kedua dan prasetya selamatkan dia dengan berjanji akan menikah dengan meirose since meirose claim yang lelaki semua sama je ha, selalu sembunyi di balik kata nanti. eh tu meirose yang cakap kay. prasetya pernah lihat ibunya bunuh diri di depan mata dia so, dia taknak benda tu berlaku lagi. dia taknak akbar nanti terima nasib sama macam dia. so, cara dia nak persuade meirose supaya tak bunuh diri adalah dengan berjanji akan jaga meirose dan akbar.

well, bukan semua lelaki sanggup mahukan poligami. setidaknya, bukan pada alasan saja-saja. lelaki pun tahu hargai hati dan setia isteri.

bersama denganmu
ku yakin engkau hanya untukku
ku tak meminta cinta berlebih
hanya ingin sakinah

prasetya rahsiakan pernikahan keduanya kepada arini. kena pula masa tu bad timing sebab ayah arini meninggal dan surprisingly, terbongkarlah bahawa ayah arini ada isteri dan anak lain sebab mereka datang ziarah jenazah. dan tak lama kemudian arini tahu juga tentang madunya sebelum prasetya kasi tahu. pergh, mengamuk sakan! sebab dapat tahu sendiri, memang akan nampak si suami menipu dalam keadaan tu. macam yang meirose cakap, benda baik pun kalau disorok tetap akan nampak buruk bila orang tahu. aku mahu kongsi perbualan arini dan ibunya since ibunya adalah orang yang berpengalaman dalam berpoligami.

- tidak ada masalah yang tidak bisa terselesaikan. agama mengajarkan kita untuk menghadapinya dengan sabar dan ikhlas.
+ apa perempuan itu dilahirkan hanya untuk mengikhlaskan hati mereka disakiti, buk? rini tidak sekuat ibu.
- ibu juga tidak menginginkan kamu menjadi seperti ibu tapi ada satu hal yang harus kamu fikirkan.. masa depan nadia.
+ banyak kisah anak yang sukses dari keluarga single parent.
- astaghfirullah..
+ dongeng madaniah yang dibangun bersama mas pras.. sudah hancur.
- ibu tahu itu tapi dongeng itu belum berakhir.

dulu ibu arini "tak bising" nak cerai sebab dia fikir masa depan arini. dia rahsiakan pasal isteri kedua tu pada arini sebab nak arini membesar dengan sempurna. demikianlah, ego orang tua yang harus dileburkan demi kebahagiaan anak-anak.


namun mengapa dia
kau undang ke istana kita
perih hati ini
pudar harap mawadah bersamamu

kamu sudah berhasil menghancurkan dongeng saya, hanya untuk menghidupkan dongeng kamu. -arini to meirose

macam sentap sikit part dongeng tu. yalah, mungkin kita pun pernah jadi penghancur dongeng orang semata-mata mahu adakan dongeng kita. curi raja orang lepastu remove permaisurinya dan kita jadi permaisuri yang baru. mungkin pernah. dan mungkin juga dongeng kita sendiri pernah dihancurkan orang lain. pada hakikatnya, kita ada satu sisi yang sama. kita pernah pentingkan diri sendiri. part ni nanti insyaAllah aku sambung dalam review suatu pernah - fynn jamal. sebab it's berkait dari segi maksud. bagi aku.

akulah sayapmu yang kau butuhkan
untuk nanti terbang ke surga Dia
namun bukan ini
surga yang kurindukan

surga yang kita bangunkan sama-sama sudah kamu hancurkan dan aku tidak merindukan surga itu lagi! - arini to prasetya

merelakan cinta untuk di bagi
tak semua hati siap berbagi
mungkin bisa saja
hanya bilang Tuhan yang mau

arini akhirnya menerima meirose sebagai madu setelah prasetya kecelakaan. memikirkan tentang masa depan akbar dan nadia, egonya harus diletak ketepi. dan dongeng madaniah yang dibaca oleh nadia sangat deep! ya Allah, that's why I always adore writers. tak faham macam mana mereka boleh keluar idea se-deep tu yang bukan semua orang boleh interpret dalam makna yang sebenar. tapi aku malas nak tulis sebab panjang, tengok sendirilah ya. 

tapi meirose tak mahu juga teruskan. dia tinggalkan akbar dalam jagaan prasetya dan arini. itu pilihannya, untuk kembali hidupkan dongeng arini.

hari ini, aku tutup dongengku dengan kesedihan agar dongeng perempuan lain mendapatkan kebahagiaan karena buatku kebahagiaan adalah apabila kita bisa membuat orang lain bahagia. - meirose

Ya Allah,seandainya aku tahu tentang agama-Mu sedari awal, tak akan kubangun kebahagiaan di atas air mata perempuan lain - meirose


alangkah kalau kita pernah fikirkan masa depan sedih derita bahagia seseorang sebelum membuat sesuatu. alangkah. dari arini, meirose dan prasetya, aku belajar banyak hal. antaranya ;

ikhlas.

sebab kondisi mereka bertiga bukanlah kondisi yang semua orang selesa duduk. hancur berantakan biasanya. nak belajar redha dengan keadaan tu yang susah.

ikhlas.

redha atas setiap hal yang berlaku. musibah seberat apapun - redha. Allah tak pernah salah dalam bertindak.

dahlah. aku nak tutup dongeng aku ni pula. bai. 


  • Share:

You Might Also Like

0 comment(s)

“Hanya sedikit ini yang kutahu, kutulis ia untuk-mu, maka berbagilah dengan-ku apa yang kau tahu.”